Η εισήγηση του Θάνου Δούρου για το Θαλάσσιο Μέτωπο της Πάτρας
Το θέμα θα συζητηθεί πρώτο στο Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας
Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Δευτέρας θα συζητηθεί το θέμα του θαλάσσιου μετώπου της Πάτρας. Η πρωτοβουλία ανήκει στον δημοτικό σύμβουλο του σπιράλ, Θάνο Δούρο, ο οποίος συγκέντρωσε τις απαραίτητες υπογραφές συναδέλφων του από την αντιπολίτευση και πρότεινε να έρθει το ζήτημα προς συζήτηση. Το θέμα εισάγεται ως πρώτο στην ημερήσια διάταξη, με στόχο την ενημέρωση από τη δημοτική αρχή «για τυχόν εξελίξεις και πεπραγμένα που αφορούν στο Θαλάσσιο Μέτωπο της πόλης». Η εισήγηση του Θάνου Δούρου έχει ως εξής:
«Κύριε Πρόεδρε,
Ο αντίκτυπος του θαλασσίου μετώπου και της προσδοκώμενης ανάπλασης του στην ποιότητα ζωής των πολιτών, την προσέλκυση επισκεπτών, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την οικονομική ανάπτυξη της πόλης μας αποτελεί ζήτημα μέγιστης σημασίας.
Υπενθυμίζω τις σημαντικές ημερομηνίες, που σχετίζονται με το θαλάσσιο μέτωπο από την παραχώρηση του έως σήμερα:
- Στις 10/7/2018 ψηφίστηκε στην Βουλή η τροπολογία του Υπουργείου Οικονομικών, για την παραχώρηση του θαλάσσιου μετώπου – πρώην λιμενικής ζώνης της Πάτρας στο Δήμο για 99 χρόνια. Ένα διαχρονικό αίτημα της πόλης και των πολιτών της εκπληρώθηκε, μετά από πολύχρονους αγώνες. Έκτοτε ο Δήμος ορίζει την τύχη του θαλάσσιου μετώπου.
- Στις 18/10/2022 στα Παλαιά Σφαγεία παρουσιάστηκαν οι μελέτες που διακρίθηκαν στη διαγωνιστική διαδικασία του Δήμου Πατρέων για το Θαλάσσιο Μέτωπο της Πάτρας. Σημειώνουμε ότι στον πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών συμμετείχαν συνολικά 17 αρχιτεκτονικές ομάδες, δεν προέκυψε πρώτο βραβείο αλλά απονεμήθηκαν τρία δεύτερα. Στην ανακοίνωση της Δημοτικής Αρχής κατά την εκδήλωση υπήρξε η βεβαιότητα ότι το έργο θα προχωρήσει γρήγορα με τη σύμπτυξη των τριών μελετών.
Για το σχεδιασμό του διαγωνισμού βεβαίως εκφράσαμε τις ενστάσεις μας εγκαίρως αλλά δεν εισακουστήκαμε. Εμείς έχουμε οραματιστεί το θαλάσσιο μέτωπο της Πάτρας με πολλαπλές χρήσεις, ούτως ώστε να αποτελέσει διέξοδο αναψυχής, ψυχαγωγίας και αθλητισμού για τους πολίτες και ταυτόχρονα πόλο έλξης για τους επισκέπτες. Θέλουμε την υπάρχουσα μαρίνα πλήρως λειτουργική και σύγχρονη και μια νέα για μεγαλύτερα σκάφη αναψυχής. Επίσης απαραίτητες θα πρέπει να είναι εμπορικές χρήσεις, οι οποίες δεν έχουν προβλεφτεί καθόλου από τις μελέτες, που θα πρόσφεραν στα ταμεία του Δήμου όπως και στο κόστος συντήρησης των χώρων. Για την απουσία των παραπάνω από το διαγωνισμό, βεβαίως, δεν φέρουν ευθύνη οι μελετητές αλλά οι συντάκτες της προκήρυξης του διαγωνισμού.
Σήμερα, δεκατέσσερις μήνες μετά τις ανακοινώσεις και τέσσερα χρόνια και πέντε μήνες – όλα με τη δική σας δημοτική αρχή στη διοίκηση του Δήμου – πέρα από μερικές πρόχειρες προφορικές διαβεβαιώσεις από τον κύριο Δήμαρχο κατόπιν σχετικών ερωτημάτων στο Δημοτικό Συμβούλιο πως το έργο προχωράει και μια προσχηματική συνάντηση με τις τρεις μελετητικές ομάδες, δεν έχει υπάρξει καμία ουσιαστική εξέλιξη στο θέμα. Επίσης, καμία άλλη ενημέρωση δεν έχει υπάρξει προς το σώμα ή τους πολίτες. Στο μεταξύ, ο πρώην λιμένας με την ανοχή του Δήμου, έχει μετατραπεί σε ένα αχανές πάρκινγκ, αντί να τον απολαμβάνουν οι δημότες, ή τουλάχιστον να έχει ξεκινήσει το μεγαλόπνοο έργο. Έχει προκύψει, τέλος, ένα ερώτημα νομικής φύσης: Υπάρχει κίνδυνος όταν παρέλθει η πενταετία από την παραχώρηση, χωρίς να έχει επιτελεστεί καθόλου έργο να χαθεί η κυριότητα του μετώπου;
Για τους παραπάνω λόγους και ορμώμενοι από την ανησυχία μας για το ζήτημα, συλλέξαμε τις απαιτούμενες 17 υπογραφές προκαλώντας τη σημερινή συζήτηση και παρότι η σπουδαιότητα του θέματος ήταν τέτοια που απαιτούσε μονοθεματική συνεδρίαση, εσείς επιλέξατε να το εντάξετε στην ημερήσια διάταξη μαζί με άλλα δεκαοκτώ θέματα και πολλά ακόμα κατεπείγοντα. Δεν είναι άλλωστε λίγες οι φορές που συζητιούνται θέματα ελάσσονος σημασίας στο ΔΣ επί ώρες, ενώ λιμνάζουν ή δεν προωθούνται με την δέουσα σημασία τα σημαντικά.
Προσδοκία μας από τη σημερινή συζήτηση είναι να έχουμε μια πλήρη ενημέρωση για την πορεία του έργου, να πραγματοποιηθεί ένας γόνιμος διάλογος και να ενημερωθεί το σώμα και οι πολίτες. Τέλος, θα πρέπει να διαλυθούν οι αμφιβολίες για νομικά ζητήματα, να αποσοβηθεί τυχόν κίνδυνος απώλειας του θαλάσσιου μετώπου και να επικαιροποιηθεί / γνωστοποιηθεί ο σχεδιασμός της ΔΑ επί του θέματος με την αντίστοιχη δέσμευση της για την χρονική τήρηση των βημάτων της από σήμερα και μέχρι την ολοκλήρωση του έργου».