9 Ιουλίου 2022
Συνέντευξη του επικεφαλής του σπιραλ Πέτρου Ψωμά στην εφημερίδα Νεολόγος
Πρόθυμος να συνομιλήσει με τις ηγεσίες των κομμάτων, προκειμένου «να δημιουργηθεί ένα μέτωπο για να βγει η Πάτρα από την καθοδική πορεί στην οποία έχει εγκλωβιστεί με τον Κ. Πελετίδη» δηλώνει ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης σπιράλ Πέτρος Ψωμάς στην συνέντευξή του στον Νεολόγο Πατρών.
- κ. Ψωμά, έχετε δηλώσει πως θα είστε ξανά υποψήφιος για τον Δήμο Πατρέων στις κάλπες του 2023. Ποιο είναι για εσάς το διακύβευμα των εκλογών;
Το δίλημμα είναι σαφές: Πρόοδος ή στασιμότητα; Ανάπτυξη ή τέλμα; Θέλουμε την Πάτρα πρωτοπόρο ξανά ή την προτιμάμε ουραγό; Δυστυχώς η εικόνα της πόλης σήμερα είναι βαθιά προβληματική. Η ποιότητα της ζωής μας είναι κακή. Ζούμε σε μια πόλη μιζέριας και εγκατάλειψης, όπου ακόμα και τα έργα γίνονται για να γίνουν κι όχι για να μείνουν. Έχουμε συνηθίσει να είναι γύρω όλα δύσκολα, ανέφικτα, αρνητικά, από την καθημερινότητα των πατρινών μέχρι το λεξιλόγιο της δημοτικής αρχής. Και δεν είναι απλώς αρνητικά, είναι ενίοτε διχαστικά, τοξικά. Εμείς στο σπιράλ πιστεύουμε στην Πάτρα της εξωστρέφειας και της προοπτικής. Τα δικά μας μηνύματα προς τους δημότες είναι θετικά: οραματιζόμαστε μια Πάτρα, τουριστικό προορισμό, κέντρο της καινοτομίας, τόπο επιχειρηματικότητας και εργασίας, καλαίσθητο τόπο πολιτισμού, οργανωμένο και συνεργατικό, τόπο συνάντησης ανθρώπων και ιδεών. Θέλουμε να δούμε τον πατρινό περήφανο ξανά! Το δικό μας όραμα μιλάει για μια πόλη του μέλλοντος, σύγχρονη, ευρωπαϊκή. Για μας, το διακύβευμα των δημοτικών εκλογών του 2023 συνοψίζεται, λοιπόν, στο ερώτημα: Θέλουμε να αλλάξουμε σελίδα ως πόλη και να οδηγηθούμε στο μέλλον; Εμείς λέμε ναι!
- Ποιες είναι οι σημαντικότερες διεκδικήσεις και στόχοι σας για την Αχαϊκή πρωτεύουσα;
Η ιστορία της Πάτρας αποτελεί, για το σπιράλ, πυξίδα για το μέλλον. Στόχος μας να καταστεί ξανά η Πάτρα η μητρόπολη που κάποτε ήταν και σήμερα ακόμα περισσότερο δικαιούται και αξίζει. Οι αυτονόητες υποδομές πρέπει να διεκδικηθούν και να δρομολογηθούν το συντομότερο: το θαλάσσιο μέτωπο, το εμπορευματικό λιμάνι και η μαρίνα, το τρένο και το συνολικό δίκτυο μεταφορών, σύγχρονοι χώροι πολιτισμού και αθλητισμού, αναβαθμισμένα σχολικά κτίρια, πλήρη δίκτυα εξυπηρέτησης των δημοτών (βιολογικός, ύδρευση-αποχέτευση, ολιστική διαχείριση των απορριμμάτων κ.α.). Παράλληλα θέλουμε να οικοδομήσουμε σωστά όλους τους πυλώνες της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας: τη σχέση της πόλης με το Πανεπιστήμιο, την ενίσχυση των τοπικών θεσμών και την προσθήκη νέων, την υποστήριξη κάθε μορφής τουρισμού. Η Πάτρα πρέπει να γίνει μια πόλη φιλική για τους δημότες της, μια πόλη φιλόξενη για τους εκτός Πατρών και Ελλάδος. Βάζουμε πλώρη γι’ αυτά με ενθουσιασμό, αναζητώντας στήριξη από παντού, αντλώντας κονδύλια από κάθε διαθέσιμο πρόγραμμα, αξιοποιώντας πόρους, συνεργασίες και διαθεσιμότητες. Στόχος να γίνει η Πάτρα μια πόλη-πρότυπο, η (συμ)πρωτεύουσα του νότου.
- Πληροφορείστε μας για τις ενέργειές σας σχετικά με το ψηφοδέλτιο και την ανθρωπογεωγραφία του. Βασική σημείωση: με το νέο νόμο υπάρχει όριο εισόδου 3% στο Δημοτικό Συμβούλιο και απαιτούνται υποψήφιοι σε κάθε κοινότητα. Τι σημαίνουν τα παραπάνω ως προς τη συμμετοχή συνδυασμών και για τη δυναμική του «σπιράλ» σε επίπεδο υποψηφίων; Προφανώς θα δυσκολευτούν πολλές παρατάξεις για να στελεχώσουν ψηφοδέλτιο 250 περίπου συμμετεχόντων.
Εμείς δεν θα δυσκολευτούμε να συμπληρώσουμε τα ψηφοδέλτιά μας. Τρία χρόνια τώρα δεν έχουμε πάψει να επισκεπτόμαστε τις γειτονιές και τις τοπικές κοινότητες της πόλης. Μιλάμε με τους κατοίκους, καταγράφουμε τις ανησυχίες τους, ενημερωνόμαστε για τα ζητήματα που τους απασχολούν, αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες τους. Σε κάθε τοπική κοινωνία εντοπίζουμε τους πολίτες εκείνους που μπορούν να ασχοληθούν με τους τόπους τους ενεργά και υιοθετούν τη φιλοσοφία του σπιράλ. Η δυναμική μας αυξάνεται διαρκώς, το μητρώο μελών μας θα έχει σύντομα τετραψήφια νούμερα. Το δε όριο εισόδου για το Δημοτικό Συμβούλιο σαφώς και δεν μας απασχολεί (θυμίζω πως ξεπεράσαμε το 6% με έναν πολύ σύντομο προεκλογικό αγώνα στις εκλογές του 2019). Ο δεύτερος γύρος είναι ο δικός μας στόχος και τον διεκδικούμε με αυτοπεποίθηση.
Για τις άλλες παρατάξεις ας απαντήσουν οι ίδιοι. Μόνο που σήμερα δεν τις συναντάμε στην πόλη, ούτε και βλέπουμε να ανακοινώνονται σε κοντινό χρονικό ορίζοντα. Εκτιμώ πως ουδείς εκ των συνδυασμών του 2019 δεν θα μπει ξανά στη διεκδίκηση του δημαρχιακού θώκου, με πιθανή εξαίρεση τον απερχόμενο δήμαρχο.
- Ζητάτε τη στήριξη κόμματος κι αν είναι από ποιο και γιατί;
Μόνο ενωτικά μπορεί η Πάτρα να αλλάξει σελίδα. Στους περισσότερους δήμους της χώρας τα κόμματα έχουν από καιρού απελευθερώσει τους ψηφοφόρους τους, επιτρέποντάς τους να επιλέγουν υπερκομματικά – πολυκομματικά δημοτικά σχήματα. Παράλληλα η κοινωνία δίνει βήμα σε ανθρώπους που δεν προτάσσουν ως σύσταση την κομματική τους ταυτότητα, αλλά την πορεία και τη δράση τους. Σ’ αυτή τη λογική εδράζεται και η δημιουργία και λειτουργία του σπιράλ: άνθρωποι της πόλης είμαστε, δραστήριοι, ενεργοί, ανήσυχοι, δημότες που έχουν ως ιδεολογία τους την Πάτρα, άνθρωποι που τη συμμετοχή στα κοινά την αντιλαμβανόμαστε ως προσφορά και ευθύνη. Δεν είμαστε επαγγελματίες της πολιτικής. Στο σπιράλ έχουμε συνδιαμορφώσει ένα όραμα για την πόλη μας. Όραμα που διαρκώς επικαιροποιείται, όραμα που αναλαμβάνουμε να υλοποιήσουμε, όραμα που θα οδηγήσει την ευρύτερη περιοχή σε άλλο επίπεδο. Και το κάλεσμα συμπόρευσης σε αυτή μας την προσπάθεια είναι παλλαϊκό, απευθύνεται στους πάντες: σε δημότες, σε συλλογικότητες, σε φορείς, ακόμα και στα κόμματα, σε όλα τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου. - Δηλαδή, κ. Ψωμά, πρόκειται να επιδιώξετε ακόμα και συναντήσεις με τις ηγεσίες των κομμάτων το επόμενο διάστημα;
Εμείς δηλώνουμε παρόντες και παραμένουμε υπερκομματικοί –ένα μοντέλο που το πιστεύουμε, ένα μοντέλο που αποδεικνύεται πως μπορεί να ανθεί στην αυτοδιοίκηση του πρώτου βαθμού. Είμαστε ανοιχτοί προς όλες τις κατευθύνσεις. Για το καλό της Πάτρας συναντιόμαστε και μιλάμε με τους πάντες. Μπορούμε, ναι, να μιλήσουμε ακόμα και με τις ηγεσίες των κομμάτων. Οι συγκλίσεις απαιτούν προθυμία από όλες τις πλευρές. Δηλώνουμε πρόθυμοι. Αν δε, ο τρόπος να βγει η Πάτρα από την καθοδική πορεία στην οποία έχει εγκλωβιστεί είναι –όπως συχνά ακούμε να λέγεται στην πόλη- η συγκρότηση ενός δυνατού μετώπου, όχι μόνο πρόθυμοι και παρόντες δηλώνουμε, αλλά θεωρούμε εαυτούς κατάλληλους για να ηγηθούμε σε μια τέτοια προσπάθεια. Η Πάτρα δεν μπορεί άλλο να παραμένει στάσιμη, καθένας μας πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες που του αναλογούν. Για εμάς δεν υπάρχουν διαχωρισμοί, είναι όλοι ευπρόσδεκτοι σε αυτό το κάλεσμα, αρκεί να έχουν όρεξη για δουλειά, ειλικρινή διάθεση συνεργασίας και να βάζουν την Πάτρα σε σαφή προτεραιότητα, πάνω από ιδεολογικές γραμμές, συμφέροντα και προσωπικές φιλοδοξίες.
- Με ποιους επικεφαλής –από τους υπάρχοντες- συνεργαστήκατε καλύτερα στη διανυόμενη θητεία; Θα μπορούσατε να το συνεργαστείτε και μελλοντικά;
Μπορώ να συνεργαστώ με τον οποιονδήποτε για το καλό της Πάτρας. Όπως συνεργάστηκα με όλους κατά τα τρία χρόνια της ως τώρα θητείας μου στο δημοτικό συμβούλιο, ακόμα και με τον απερχόμενο δήμαρχο όταν χρειάστηκε, παρότι η διαφορά αντίληψης είναι χαώδης. Εμείς στο σπιράλ την έχουμε εμπεδώσει τη συνεργασία, καθένας μεμονωμένα μέσα από τη διαδρομή του στη ζωή, όλοι μαζί ως ομάδα μέσα από τις διαδικασίες της παράταξης που ενισχύουν τις συλλογικές αποφάσεις. Δυστυχώς από τους επικεφαλής των παρατάξεων στο δημοτικό συμβούλιο της Πάτρας κάποιοι έχουν αποφασίσει πως δεν θα συνεχίσουν οι ίδιοι, άλλοι έχουν ήδη διαλύσει τις παρατάξεις τους και άλλοι έχουν επιλέξει να πολιτευτούν αλλού το ’23, χωρίς αυτό να τους αποτρέπει να κρατούν τη θέση τους στο σώμα. Επικαλούμαι τη λογική και σας ρωτώ: Τι έννοια έχει η συνεργασία για την πόλη με ανθρώπους που, παρότι έχουν εκλεγεί για να την υπηρετήσουν, έχουν αποφασίσει να την εγκαταλείψουν (με τον ένα τρόπο ή τον άλλο) και αυτή την απόφαση δειλιάζουν να την ανακοινώσουν δημόσια. Αυτές τις τακτικές η πόλη δεν τις αποδέχεται και αναμένω να τις απορρίψουν οι πολίτες. Προσωπικά παραμένω διαθέσιμος για συνεργασία με οποιονδήποτε, πλέον περισσότερο με τους επόμενους αρχηγούς παρατάξεων που και αυτοί θα ήταν χρήσιμο (για την πόλη!) να εμφανιστούν το συντομότερο –οι εκλογές πλησιάζουν άλλωστε, σε 15 μήνες από σήμερα. Όσοι παραμένουν μάχιμοι καθ’ όλη την παρούσα θητεία –μία δύο παρατάξεις στην ουσία- έχουν την εκτίμησή μου.
- Πως βαθμολογείτε τη Δημοτική Αρχή Πελετίδη; Έχει χάσει ευκαιρίες η Πάτρα;
Κάτω από τη βάση η βαθμολογία μου συνολικά. Με καλούς βαθμούς στον κοινωνικό τομέα διαχρονικά και στην οικονομική διαχείριση κατά την πρώτη θητεία. Σε όλα τα υπόλοιπα μένει… μεταξεταστέα η δημοτική αρχή. Κυρίως λόγω αυτού που είπατε, των χαμένων ευκαιριών. Η Πάτρα έχει καταστεί η πόλη του «περίμενε»! Στο λιμάνι, που προ τετραετίας μας παραχωρήθηκε, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Η υπόθεση του τρένου χάθηκε και πληρώνουμε το πρόστιμο σε… δεκαετίες. Οι αναπλάσεις στην πόλη προχωράνε με λογική «ράβε-ξήλωνε». Οι πολιτιστικοί θεσμοί «αποκοιμήθηκαν» μέσα στην πανδημία, αντί να ανασχεδιαστούν τον καιρό τη παύσης και να επανεκκινήσουν δυναμικά τώρα που επανήλθαμε. Η καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, οι χώροι πρασίνου έχουν καταντήσει σύντομα ανέκδοτα. Ακόμα και ότι είχαμε το απωλέσαμε, γιατί το αντιμετωπίσαμε με παρωπίδες. Ιδού ενδεικτικά παραδείγματα: η Ολυμπιακή λαμπαδηδρομία δεν περνά πια από την Πάτρα, τα συνέδρια καινοτομίας και ανάπτυξης δεν υποστηρίζονται από τον Δήμο Πατρέων, επενδύσεις δεν έρχονται στην πόλη, η μαρίνα μας καταστράφηκε και δεν την ξαναφτιάχνουμε, τα ευρωπαϊκά χρήματα δεν τα διεκδικούμε, στα προγράμματα που θα μπορούσαμε να ενταχθούμε δεν υπάρχουμε, τον τουρίστα δεν τον θέλουμε, τα εγκεκριμένα Προγράμματα του ΕΣΠΑ τα υλοποιούμε με ρυθμούς χελώνας…
- Υπάρχει τρόπος μείωσης της ανεργίας; Ή βασιζόμαστε μόνο στις κεντρικές πολιτικές;
Υπάρχει τρόπος, προφανώς. Όχι για να μηδενιστεί το πρόβλημα, αλλά για να αντιμετωπιστεί σε σοβαρό βαθμό. Αν ο δήμος λειτουργεί ως καταλύτης και συντονίζει τοπικές δράσεις, μπορεί να φέρει πολλές νέες θέσεις εργασίας στην πόλη. Η αύξηση της επισκεψιμότητας θα δημιουργήσει επιπλέον εμπορική δραστηριότητα και δουλειές. Κρουαζιερόπλοια που θα σταματούν στην πόλη και επιπλέον θέσεις ελλιμενισμού σε μια σύγχρονη μαρίνα, θα φέρουν νέες θέσεις εργασίας. Αθλητικές και πολιτιστικές διοργανώσεις κύρους και νέοι θεσμοί μεγάλης εμβέλειας έχουν ανάγκη στελέχωσης με κόσμο. Ακόμα και την προοπτική των ψηφιακών νομάδων είμαστε η ιδανικότερη πόλη να την υποστηρίξουμε (ντόπιοι ή επισκέπτες που θα ζουν εδώ, δουλεύοντας διαδικτυακά από το σπίτι τους ή από ειδικά διαμορφωμένους χώρους εργασίας). Επιπλέον, στο βαθμό που οι κεντρικές πολιτικές είναι απαραίτητες, υπάρχουν τρόποι να πιεστούν από την αυτοδιοίκηση. Γνωρίζω δήμους που συνεργάζονται με τον ΟΑΕΔ για τοπικές «Ημέρες Καριέρας». Υπάρχουν δήμαρχοι που επενδύουν στη διασύνδεση της αγοράς και της ζήτησης εργασίας. Έχω καταγράψει πολλές πρωτοβουλίες, πανελλαδικά, όπου οι άνεργοι διευκολύνονται από τους δήμους στην αναζήτηση τους. Η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας είναι ένα εργαλείο που δημιουργεί προϋποθέσεις για νέες θέσεις εργασίας. Το μόνο σίγουρο είναι πως το ζήτημα της απασχόλησης δεν θα λυθεί με προσλήψεις στο δημόσιο και με κρατικές θέσεις εργασίας.
- Εάν ήσασταν Δήμαρχος ποιος θα ήταν ο σχεδιασμός σας για την αύξηση της ανακύκλωσης;
Η λύση στο συνολικό πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων υπάρχει. Λέγεται «κυκλική οικονομία» και εφαρμόζεται σε πολλές προηγμένες χώρες του κόσμου, ευτυχώς και σε πόλεις ανά την Ελλάδα. Το μοντέλο δεν είναι κρυφό, αντιγράφεται. Στη Βόρεια Κέρκυρα διαθέτουν και σχετική αντιδημαρχία που φροντίζει για όλα τα στάδια του κύκλου: «επαναχρησιμοποίηση – επισκευή – ανανέωση – ανακύκλωση», με στόχο την παράταση του χρόνου ζωής προϊόντων, αγαθών, υποδομών και τη μείωση της σπατάλης πρώτων υλών. Όταν θα είμαι δήμαρχος: α) δεν θα συγκρουστώ με την Εταιρία Ανακύκλωσης, θα συνεργαστώ μαζί της με σωστούς όρους, β) θα ζητήσω από τους δημότες να γίνουν συμμέτοχοι στην προσπάθεια, δίνοντας πρώτος το παράδειγμα, γ) θα δώσω έμφαση στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για το θέμα, ιδίως των νέων και των μαθητών, δ) θα υιοθετήσω προγράμματα επιβράβευσης για όσους ανακυκλώνουν επιτυχώς, κυρίως σχολεία, φορείς, συλλογικότητες, γειτονιές, ε) θα είμαι σε συνεχή επαφή με τους δημάρχους των πόλεων με τα υψηλά ποσοστά ανακύκλωσης, προκειμένου να καταγράφω ιδέες, μεθόδους και πρακτικές. Θυμίζω την εξειδικευμένη γνώση που διαθέτει η παράταξη στην κομποστοποίηση, που αποτελεί σημαντικό μέρος της λύσης του όλου προβλήματος –το έχουμε προτείνει από το 2019. Είναι αδιανόητο μια πόλη σαν την Πάτρα, σε μια εποχή που η ανακύκλωση θα έπρεπε να ξεπερνά το 50% (βάση στόχων, αλλά και βάση λογικής και υποχρέωσής μας απέναντι στο περιβάλλον), να έχει «ναυαγήσει» στο μηδέν. Αδιαφορία; Ανικανότητα; Ιδεοληψία; Μάλλον και τα τρία μαζί!