Η Πάτρα που ονειρευόμαστε είναι εκείνη που μπορούμε να δημιουργήσουμε
Οι δημοτικές εκλογές θέτουν πάντα στο προσκήνιο τα ίδια ερωτήματα. Ποια είναι η Πάτρα, πώς διαβάζουμε το παρελθόν της, τι περιμένουμε από το παρόν και πως σχεδιάζουμε το μέλλον της. Μετά το έντονο εμπορικό, βιομηχανικό και εξαγωγικό της παρελθόν, ήρθε το πλήγμα της αποβιομηχάνισης και η κάμψη της εμπορικής της διάστασης.
Στην πραγματικότητα, η Πάτρα τις τελευταίες δεκαετίες είναι μια πόλη σε αναζήτηση ταυτότητας. Μήπως γινόμαστε μια πόλη παροχής υπηρεσιών, κι αν ναι, τι σημαίνει αυτό; Τι ήμασταν, ποιοί είμαστε, τι θέλουμε να γίνουμε;
Τα ερωτήματα αυτά αναζητούν αγωνιωδώς απαντήσεις. Το “σπιράλ” καταθέτει τη δική του προσέγγιση και σημειώνει πως ακόμα κι αν δεν έχει όλες τις απαντήσεις, ξέρει εκείνους που τις έχουν και μπορεί να τους κινητοποιήσει. Επιπροσθέτως, οι πιθανές απαντήσεις δεν περιορίζονται στο πρόγραμμα μιας μόνο δημοτικής παράταξης, αλλά είναι υπόθεση μιας ολόκληρης κοινωνίας.
Ωστόσο, η διατύπωση των κατάλληλων ερωτημάτων κρύβει μέσα της και τις ενδεχόμενες απαντήσεις ενώ εισαγωγικά πρέπει να υπογραμμίσουμε και κάτι ακόμα:
Το πρόγραμμα του “σπιράλ” εισάγει την έννοια της δυναμικής προσέγγισης που δεν είναι κλειστή και αδιαπραγμάτευτη, αλλά παραμένει ανοιχτή σε διαρκείς αλλαγές με βάση τις εμπειρίες, τις γνώσεις αλλά και την ίδια την πραγματικότητα που είναι πάντα σε θέση να μας διορθώνει, να μας αναιρεί και να μας βελτιώνει.
Εισάγει επίσης ως βασικό εργαλείο την ανοικτή επικοινωνία χωρίς στεγανά με όλους τους συναρμοδίους φορείς και τους πολίτες. Η δημοτική αρχή μπορεί να αποτελέσει τον καταλύτη για την επίλυση σοβαρών θεμάτων που ίσως να μην άπτονται των άμεσων αρμοδιοτήτων της, αλλά επηρεάζουν άμεσα την ποιότητα ζωής των πολιτών. Σε μια Δημόσια Διοίκηση κατακερματισμένη, χωρίς σαφείς αρμοδιότητες για μια σειρά θεμάτων, η δημοτική αρχή οφείλει να συνεργάζεται, να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να συντονίζει και να δείχνει τον δρόμο.
Καμιά γνώση, καμία εμπειρία δεν μένει ανεκμετάλλευτη.
Παλιοί και νέοι, γνωστοί και άγνωστοι, όλοι μαζί, ενώνουμε τους κύκλους μας.
Πάτρα πόλη με ταυτότητα

Η Πάτρα μπορεί να γίνει σημείο αναφοράς σε θέματα πολιτισμού, τουρισμού, επιχειρηματικότητας αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της θέσης, της ιστορίας, της παράδοσης, των υποδομών και του ανθρώπινου δυναμικού της. Στο σύγχρονο ανταγωνιστικό σύστημα των αστικών κέντρων, η Πάτρα οφείλει να βρει τη δική της ταυτότητα. Όλες οι προτάσεις, που θα ακολουθήσουν έρχονται να συμβάλλουν στο χτίσιμο αυτής της ταυτότητας.
City Branding/ Στρατηγική Marketing: Για να αναδειχθεί η νέα ταυτότητα της πόλης θα πρέπει να σχεδιαστεί μια ολοκληρωμένη Στρατηγική Προώθησης (Marketing Strategy). Μέσα από αυτή τη στρατηγική, θα αναδειχθεί ένα νέο brand name το οποίο θα χρησιμοποιεί η Δημοτική Αρχή για να προωθεί την πόλη στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Σε αυτήν την κατεύθυνση εκτός άλλων, είναι απαραίτητη η δημιουργία αστικών τοποσήμων.
Η Πάτρα μπορεί -ενδεικτικά- να προωθηθεί ως:
- πόλη με μοναδική γεωγραφική θέση που συνδυάζει βουνό και θάλασσα
- πρωτεύουσα του καρναβαλιού
- πόλη με υπέροχο ηλιοβασίλεμα
- πόλη ιδανική για νέους επιχειρηματίες
- έξυπνη πόλη που αλληλεπιδρά με τους πολίτες της
- πόλη που προσφέρει ποιότητα ζωής, μέσα από τις υποδομές, την υψηλή αισθητική της και τα πάρκα της Κατά αυτόν τον τρόπο η Πάτρα θα καταστεί λατρεμένη πόλη των κατοίκων της και αγαπημένος προορισμός των επισκεπτών της.
Πάτρα πόλη προσβάσιμη

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΠΑΤΡΩΝ-ΠΥΡΓΟΥ
Ανακατασκευή Πατρών – Πύργου. Με την πλήρη ανακατασκευή της εθνικής οδού Πατρών-Πύργου ο Δήμος Πατρέων θα αποκτήσει άνετη, γρήγορη και ασφαλή διασύνδεση με τη Δυτική Αχαΐα και την Ηλεία που αποτελούν φυσική συνέχεια της περιοχής.
Θεωρούμε το έργο ως ύψιστης προτεραιότητας και προχωράμε σε όλες τις απαιτούμενες κινήσεις για την έναρξη και ολοκλήρωσή του.
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΡΕΝΟ ΥΨΗΛΩΝ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ
Το τρένο πρέπει να φτάσει στην Πάτρα συνδέοντας και το νέο λιμάνι με μια σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή. Παράλληλα θα πρέπει να διατηρηθεί η λειτουργία του Προαστιακού.
Τρένο Υπέργειο. Σήμερα υπάρχουν δεσμεύσεις για την υπογειοποίηση του τρένου στο κέντρο της πόλης και μέχρι το νέο λιμάνι, παρότι είναι ασαφές αν υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης ολόκληρου αυτού του πρότζεκτ. Το “σπιράλ”αισθάνεται υποχρεωμένο να ειδοποιήσει τους Πατρινούς ότι η υπογειοποίηση του τρένου, μαζί και του προαστιακού, από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα, είναι εξαιρετικά κοστοβόρα και πιθανότατα μη ρεαλιστική.
Προτείνουμε να επανεξεταστούν και άλλες επιλογές, όπως η Υπέργεια Γραμμή (τρένο πάνω σε γέφυρα), η οποία είναι πολύ πιο οικονομική -άρα και ρεαλιστική- και αφήνει ελεύθερη και ανεμπόδιστη την πρόσβαση στο θαλάσσιο μέτωπο της πόλης. Το κόστος της Υπέργειας γραμμής, έναντι της υπόγειας, έχει αναλογία περίπου 1 προς 10.
ΝΕΟ ΛΙΜΑΝΙ
Δημιουργία Σταθμού Φυσικού Αερίου. Θεωρούμε απαραίτητη τη δημιουργία σταθμού φυσικού αερίου (ΦΑ) στο νέο λιμάνι καθώς σε λίγα χρόνια οι θαλάσσιες μεταφορές θα χρησιμοποιούν μόνο ΦΑ για τις ανάγκες τους.
Σύνδεση με το τρένο. Το μέλλον του Νέου Λιμανιού θα κριθεί από την αποκατάσταση της επαφής του με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και από την κατασκευή του εμπορικού του τμήματος. Αυτή η εξέλιξη θα απελευθερώσει πλήρως το παλιό λιμάνι.
Σταθμός εμπορευματοκιβωτίων. Εξίσου κρίσιμο ζήτημα είναι η δημιουργία σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο νέο λιμάνι με την αξιοποίηση των χώρων της παλιάς Πειραϊκής-Πατραϊκής που έχουν περάσει στην κυριότητα του ΟΛΠΑ Α.Ε..
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Η Πάτρα υποφέρει τόσο από κυκλοφοριακή συμφόρηση σε βασικές οδικές αρτηρίες της, ιδίως κατά τις ώρες αιχμής, όσο και από το διπλοπαρκάρισμα. Το “σπιράλ”επιδιώκει τη μείωση της χρήσης του Ι.Χ. στο κέντρο της πόλης και τον περιορισμό των άσκοπων μετακινήσεων με Ι.Χ. καθώς και την ανάκτηση του δημόσιου χώρου από τους πεζούς. Προτείνουμε τα παρακάτω μέτρα που θα οδηγήσουν σε αυτή την κατεύθυνση:
Εκπόνηση Κυκλοφοριακής Μελέτης. Εισηγούμεθα την εκπόνηση επικαιροποιημένης κυκλοφοριακής μελέτης που θα ενσωματώσει τα δεδομένα από τη λειτουργία της μεγάλης και της μικρής περιμετρικής, της διάνοιξης της οδού Κανακάρη υποδεικνύοντας τις ροές των κινήσεων στην Πάτρα σήμερα και το βαθμό εξυπηρέτησης από τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Εναλλακτικές μορφές κυκλοφορίας/ περιορισμός ΙΧ. Με την επικαιροποίηση της Κυκλοφοριακής Μελέτης και σύμφωνα με το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας θα αναπτυχθεί στην πόλη δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων. Το Ιστορικό Κέντρο θα αποσυμφορηθεί από το Ι.Χ., ενώ mini bus θα συμπληρώνουν τις μεταφορές από και προς το κέντρο. Τα ΙΧ θα σταθμεύουν σε χώρους στάθμευσης σε κομβικά σημεία, από τα οποία θα διέρχονται τα mini buses.
Πάτρα πόλη σύγχρονη

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Ενώ σε άλλους Δήμους ποσοστό έως και 45% των νοικοκυριών είναι συνδεδεμένο με το φυσικό αέριο, σήμερα στην Πάτρα το αντίστοιχο ποσοστό είναι μηδενικό. Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού, μέσα στην επόμενη τετραετία, στην Πάτρα θα υπάρξουν μόνο 2.500 συνδέσεις, δηλαδή ασήμαντη κάλυψη. Το χειρότερο όμως είναι ότι επιλέγεται η κατασκευή σταθμών φυσικού αερίου στην περίμετρο της πόλης, με το αέριο να μεταφέρεται μέχρι την πόλη μας οδικά με βυτία, μια επιλογή επικίνδυνη και προβληματική.
Κατασκευή Αγωγού: Διεκδικούμε την κατασκευή αγωγού μεταφοράς του φυσικού αερίου από την Κόρινθο στην Πάτρα, προκειμένου να αποφευχθεί ο -επί της ουσίας- ενεργειακός αποκλεισμός της Πάτρας με όλες τις δυσμενείς συνέπειες αυτής της εξέλιξης.
ΥΔΡΕΥΣΗ
Διαχείριση φράγματος Πείρου-Παραπείρου: Το φράγμα λύνει οριστικά το πρόβλημα της υδροδότησης, ώστε να διακοπεί η υπεράντληση και η εξάντληση των υπόγειων υδροφόρων οριζόντων. Ο Δήμος Πατρέων, μέσω της ΔΕΥΑΠ, οφείλει να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στη λειτουργία και διαχείριση του φράγματος.
ΔΙΟΙΚΗΣΗ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εισαγωγή σύγχρονων μορφών Διοίκησης. Ο διοικητικός μηχανισμός του Δήμου πρέπει να αποκτήσει τη μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα με την εισαγωγή σύγχρονων μορφών διοίκησης όπως:
- ένα σύγχρονο οργανόγραμμα, που θα ανταποκρίνεται στις νέες ανάγκες του δήμου
- επανασύσταση της δημοτικής αστυνομίας
- πλήρη μηχανογράφηση σε όλα τα επίπεδα διοίκησης
- υποβολή εξ αποστάσεως αιτημάτων
- ηλεκτρονική αποστολή δικαιολογητικών
- καθιέρωση χρήσης της ηλεκτρονικής υπογραφής
Αξιοποίηση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων
Ο προϋπολογισμός του Δήμου αποτυπώνει το μεγάλο πρόβλημα. Το 90% των τακτικών εσόδων του διατίθεται για ανελαστικές δαπάνες. Απομένουν ελάχιστα περιθώρια αξιοποίησης κονδυλίων από τις Εθνικές χρηματοδοτήσεις. Άμεσα επιβάλλεται να αξιοποιηθούν Ευρωπαϊκά Προγράμματα και Πρωτοβουλίες σε όλους τους τομείς της οικονομίας, του τουρισμού, του περιβάλλοντος καθώς και η δικτύωση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις για ανταλλαγή τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών.
Οικονομική αυτοδυναμία
Ο Δήμος πρέπει να αποκτήσει οικονομική αυτοδυναμία, ιδίους πόρους και τη δυνατότητα να αυτοχρηματοδοτεί τα δικά του αναπτυξιακά έργα, χωρίς να αποκλείει τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Το σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις καλούνται να λειτουργήσουν και να αναπτυχθούν, είναι ιδιαίτερα απαιτητικό. Ο ανταγωνισμός που επικρατεί, τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο είναι μεγάλος, ριζικές αλλαγές συντελούνται διαρκώς, ενώ η εγχώρια ζήτηση μειώνεται. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τα διαρθρωτικά χαρακτηριστικά των ελληνικών μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όπως το υψηλό ποσοστό αυτό-απασχόλησης, το μικρό μέγεθος, η δυσκολία πρόσβασης στη χρηματοδότηση, ο χαμηλός βαθμός καινοτομίας και οι περιορισμένες συνεργασίες, διαμορφώνουν τις προκλήσεις και στο επιχειρηματικό τοπίο της πόλης.
Για το “σπιράλ” η στήριξη της επιχειρηματικότητας, αποτελεί ένα από τα βασικά πεδία δραστηριοποίησης της Δημοτικής Αρχής που πρέπει να ενεργοποιείται γύρω από τους παρακάτω άξονες:
- Καινοτομία, ανάπτυξη, ποιότητα, τεχνολογική εξέλιξη και εξωστρέφεια.
- Νέα επιχειρηματικά μοντέλα και ψηφιακός μετασχηματισμός Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων.
- Συνέργειες, συνεργατικοί σχηματισμοί και επιχειρηματικά δίκτυα.
- Στρατηγικός και επιχειρησιακός σχεδιασμός επιχειρήσεων.
- Εφαρμογή δοκιμασμένων πολιτικών προσεγγίσεων σε συνεργασία με τα πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια όργανα εκπροσώπησης της επιχειρηματικότητας στην πόλη, με στόχο την τόνωση, διατήρηση, ανάπτυξη και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στις μικρές, παραδοσιακές επιχειρήσεις.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΟΛΗ
Αξιοποίηση Ηλεκτρονικών Εφαρμογών. Πρωταρχικός στόχος του “σπιράλ” είναι η Πάτρα να γίνει έξυπνη πόλη που αλληλεπιδρά με τους πολίτες και τους επισκέπτες της.
Προς τούτο προτείνει εφαρμογές έξυπνων λύσεων που στοχεύουν:
α) στη γρηγορότερη εξυπηρέτηση των πολιτών
β) στην αποδοτικότερη λειτουργία του Δήμου
γ) στη καλύτερη επικοινωνία πολιτών και Δημοτικής Αρχής
Προτεινόμενες λύσεις:
– Η Διακυβέρνηση, που αποτελεί τον βασικό άξονα μιας έξυπνης πόλης αφού εδώ υλοποιείται η επαφή του πολίτη με την Τοπική Αρχή τόσο για την εξυπηρέτησή του όσο και για τη συμμετοχή του στη ζωή της πόλης. Μερικές από αυτές τις υπηρεσίες είναι:
- City Portal, η κεντρική τοποθεσία όπου προσφέρονται όλες οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
- Ηλεκτρονική διεκπεραίωση αιτημάτων.
- E-πληρωμές, για τις πληρωμές των οφειλών προς τον Δήμο.
- E-βιβλιοθήκη, για τη δέσμευση των βιβλίων που πρόκειται να δανειστούν από τη δημοτική βιβλιοθήκη σε απευθείας σύνδεση.
- Ηλεκτρονική βάση δεδομένων όλων των διοικητικών αποφάσεων που λαμβάνονται από τις δημοτικές επιτροπές του δήμου.
- Σύστημα GIS για την οργάνωση των δεδομένων του πολεοδομικού σχεδιασμού με σκοπό την ταχύτερη, ευκολότερη και καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
- Μεταφορές (ITS – Intelligent Transport Systems), όπως έξυπνα πάρκινγκ και έξυπνες συσκευές.
- Περίθαλψη (Mobile health / mHealth solutions), συστήματα περίθαλψης έξυπνων σπιτιών, remote monitoring συστήματα για ηλικιωμένους, χρόνιους ασθενείς ή ΑΜεΑ .
- Έξυπνοι μετρητές για το ηλεκτρικό ρεύμα, το φυσικό αέριο και την παροχή νερού, υπηρεσίες έξυπνου δικτύου, αποκεντρωμένα συστήματα ενέργειας.
- Έξυπνα σπίτια με χρήση αισθητήρων για θέρμανση, κλιματισμό, φωτισμό, συστήματα ασφαλείας και άλλες εφαρμογές.
- Εκπαίδευση με εφαρμογές mobile learning.
- Διαχείριση απορριμμάτων με έξυπνους κάδους σε σπίτια, εμπορικά κέντρα, δημόσια κτίρια και δημόσιους χώρους.
- Τοποθέτηση Αισθητήρων, για τη συλλογή και μετάδοση δεδομένων της καθημερινής ζωής του τόπου. Στοιχεία κλιματολογικά, μεταφορών, ενεργειακής κατανάλωσης κλπ., θα συλλέγονται στο πληροφοριακό σύστημα του Δήμου και μετά την επεξεργασία τους θα αξιοποιούνται για τη διαχείριση και την επίλυση των προβλημάτων. Επίσης, στους πολίτες θα παρέχεται μέσω εφαρμογής (σε πραγματικό χρόνο) η ανάλυση των συλλεγόμενων δεδομένων σχετικά με την ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος (π.χ. κυκλοφοριακή κίνηση, ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, επίπεδα θορύβου, μόλυνση της ατμόσφαιρας και των υδάτων, κλπ.).
- Ανοικτό λογισμικό, ανοιχτά δεδομένα, ανοιχτά πρότυπα. Βασικό στοιχείο της πολιτικής του Δήμου θα είναι η επιλογή ανοικτών προτύπων στην αποθήκευση και διακίνηση της πληροφορίας, καθώς και η χρήση Ανοικτού Ελεύθερου λογισμικού.
- Εφαρμογές Κινητών Συσκευών. Ανάπτυξη και διάθεση εφαρμογών πληροφόρησης, εξυπηρέτησης και συμμετοχής των κατοίκων και επισκεπτών στη ζωή της πόλης των Πατρών. Για παράδειγμα: α) εφαρμογές ξενάγησης στην πόλη των Πατρών για φορητές συσκευές μέσα από εναλλακτικές διαδρομές και θεματικές ενότητες προσαρμοσμένες στα ενδιαφέροντα του κάθε χρήστη β) εφαρμογές ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης των πολιτών για όλες τις υπηρεσίες που παρέχονται από τον Δήμο Πατρέων.
- Προστασία Προσωπικών Στοιχείων. Ο Δήμος θα υλοποιεί πολιτικές προστασίας των πολιτών από κακόβουλη χρήση των δεδομένων που προκύπτουν από τις συναλλαγές τους με τα πληροφοριακά συστήματα του Δήμου.
Πλατφόρμα Δικτύωσης και Οργάνωσης Πολιτών: Το “σπιράλ” προτείνει τη δημιουργία Διευρυμένης Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας για την καλύτερη επικοινωνία των πολιτών με τον Δήμο. Μέσα από την Πλατφόρμα, οι πολίτες:
- Υποβάλλουν τα αιτήματά τους στη Δημοτική Αρχή
- Συνδέονται μεταξύ τους σε ομάδες, ανάλογα με τα θέματα που τους απασχολούν (π.χ παιδεία, υγεία, τοπική οικονομία κλπ.)
- Κοινοποιούν το μήνυμά τους και δικτυώνονται με άλλους ενδιαφερόμενους
- Συζητούν μεταξύ τους για τα προβλήματα του Δήμου
- Οργανώνονται μεταξύ τους / αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για εθελοντικές ενέργειες
- Προτείνουν κοινωνικές δράσεις προς όφελος της πόλης, υπό την αιγίδα του Δήμου
Η διαχειριστική ομάδα της Πλατφόρμας:
- Προωθεί τα αιτήματα των πολιτών στις αρμόδιες υπηρεσίες για την άμεση ανταπόκριση
- Ενημερώνει για την εξέλιξη των ενεργειών
- Συμβάλλει με χρήσιμες πληροφορίες στη Δημόσια συζήτηση
Με αυτόν τον τρόπο ο Δήμος βρίσκεται σε μια διαρκή επικοινωνία με τους ενεργούς Δημότες της πόλης. Οι πολίτες μεταφέρουν τα μηνύματά τους προς τη Δημοτική Αρχή, μέσα από τις ηλεκτρονικές συσκευές τους, χωρίς να χάνουν άσκοπο χρόνο σε μετακινήσεις και επαφή με τις αρμόδιες Δημοτικές υπηρεσίες.
Διασύνδεση με τα Πανεπιστήμια της πόλης: Επιθυμούμε τη Διασύνδεση του Δήμου με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της πόλης στο πλαίσιο συμπράξεων σε ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα. Μπορεί και πρέπει να στηρίξει έρευνες και καινοτόμες εφαρμογές στα πλαίσια της έξυπνης πόλης και των ευρύτερων δράσεών του, παρέχοντας κίνητρα όπως υποτροφίες, mentoring, πιστοποιήσεις δήμου
Πάτρα πόλη καθαρή

ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ
Το “σπιράλ” εμπνέεται από την αρχή που λέει ότι η καθαριότητα στην πόλη είναι αρμοδιότητα του Δήμου και η καθαρή πόλη είναι ευθύνη όλων των δημοτών.
Κατασκευή εργοστασίου απορριμμάτων. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να κλείσει ο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας.
Αυτή τη στιγμή υπάρχει σε ισχύ ένας εθνικός, περιφερειακός και δημοτικός σχεδιασμός που είναι μάλλον μη ρεαλιστικός. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό αυτόν προβλέπεται η κατασκευή εργοστασίου επεξεργασίας απορριμμάτων και, τουλάχιστον, τετραπλασιασμός του όγκου των απορριμμάτων που ανακυκλώνονται.
Αύξηση Ανακύκλωσης / Οικιακή και Δημοτική Κομποστοποίηση: Είναι επείγουσα ανάγκη, η πόλη να αυξήσει τα ποσοστά της ανακύκλωσης, συμπεριλαμβανομένης της οικιακής και Δημοτικής κομποστοποίησης. Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι απαιτείται μια ολοκληρωτικά διαφορετική προσέγγιση του συνολικού προβλήματος, που ξεκινάει από την αναδιάταξη των υπηρεσιών καθαριότητας και φτάνει μέχρι τη συστηματική προσπάθεια για την αλλαγή νοοτροπίας των πολιτών. Είναι απαραίτητη η προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού για τη συλλογή οργανικών απορριμμάτων και τον θρυμματισμό κλαδιών. Η έννοια της αειφόρου ανάπτυξης θα πρέπει να αποτελεί βασικό στοιχείο στη λήψη αποφάσεων.
ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ-ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ
Ένα μεγάλο τμήμα της πόλης δεν είναι συνδεδεμένο με τη μονάδα του Βιολογικού καθαρισμού και εν μέρει εξακολουθεί να διαθέτει το απαρχαιωμένο παντορροϊκό σύστημα.
Στρατηγικός Σχεδιασμός: Απαιτείται σαφές χρονοδιάγραμμα και πλήρης πρόβλεψη χρηματοδοτήσεων για την ολοκλήρωση του δικτύου αποχέτευσης σε όλη την έκταση του Δήμου με παράλληλη αναβάθμιση-επέκταση του Βιολογικού Καθαρισμού, ώστε να καλύψει όλες τις ανάγκες.
Ολοκλήρωση δικτύου: Απαιτείται:
- ολοκλήρωση σύνδεσης του ήδη κατασκευασμένου δικτύου Ρίου – Καστελοκάμπου
- κατασκευή των αγωγών που έχουν εγκριθεί από το 2014 για σύνδεση των περιοχών Μεσσάτιδας – Βραχναιίκων – Παραλίας.
- ένταξη των υπολοίπων περιοχών, όπως Μποζαϊτικα, Αγυιά και λοιπές περιοχές που δεν έχουν ακόμα αποχετευτικό δίκτυο
Αναβάθμιση δικτύου: Θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί το απαρχαιωμένο αποχετευτικό δίκτυο στην περιοχή από Παπαφλέσσα έως Βενιζέλου.
Πάτρα πόλη παραλιακή

ΠΑΡΑΛΙΑΚΟ ΜΕΤΩΠΟ
Καθώς η Πάτρα είναι μια παραθαλάσσια πόλη, το υγρό στοιχείο πρέπει να τη χαρακτηρίζει σε όλη της την έκταση.
Ενιαία Ανάπλαση παραλιακού μετώπου. Η απόδοση του παραλιακού μετώπου στον Δήμο ικανοποίησε ένα πάγιο αίτημα της πόλης, για το οποίο είχαν εργαστεί διαδοχικές δημοτικές αρχές και ενεργοί συμπολίτες μας.
Το “σπιράλ” πιστεύει ότι η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου δεν μπορεί να είναι μια απλή προέκταση του νότιου πάρκου. Το αποδοθέν παραλιακό μέτωπο, η σιδηροδρομική γραμμή, η Όθωνος Αμαλίας και τα κτίρια που βλέπουν σ’ αυτήν θα πρέπει να αντιμετωπιστούν ως ενιαία υπό ανάπλαση περιοχή, προκειμένου να οργανωθεί ένα μεγάλο εγχείρημα, που θα αλλάξει την ταυτότητα και τη φυσιογνωμία όλης της Πάτρας.
Διεθνής Διαγωνισμός. Απαιτείται Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο (Master Plan) και διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, καθώς και συστηματική αναζήτηση των απαραίτητων χρηματοδοτικών εργαλείων σε τοπικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, με προφανή την ανάγκη προσέλκυσης και ιδιωτικών κεφαλαίων.
Αξιοποίηση Μαρίνας της Πάτρας, η οποία πρέπει να αναβαθμιστεί, προκειμένου να είναι ασφαλής και να παρέχει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, ώστε:
- να προσφέρει έσοδα στο Δήμο Πατρέων αφού θα μπορεί να συναγωνιστεί άλλες μαρίνες
- να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να ενισχύσει τις επαγγελματικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τον τουρισμό στην πόλη
- να αναδείξει την πόλη αφενός σε λιμάνι- προορισμό όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να περιηγηθούν στην πόλη
- να εξυπηρετήσει διερχόμενα σκάφη για ανεφοδιασμό
- να καλύψει τις ανάγκες των πατρινών που αγαπούν τη θάλασσα και διαθέτουν σκάφος το οποίο θα μπορούν με ασφάλεια να ελλιμενίσουν και να συντηρήσουν
Υποδομές Αναψυχής, Εκθεσιακός Πολυχώρος. Στις Υποδομές Αναψυχής, συνδυαστικά με τις ναυταθλητικές δραστηριότητες και τον ποδηλατόδρομο που θα διατρέχει το παραλιακό μέτωπο στην κατεύθυνση βορρά – νότου, μπορεί να ενταχθεί και η κατασκευή ενυδρείου ή/και εκθεσιακού πολυχώρου, ώστε να παραμείνει στη ζώνη αυτή ο επισκέπτης-τουρίστας για αρκετές ώρες έχοντας στη διάθεσή του μια σειρά από εναλλακτικές δραστηριότητες.
Στάση για Κρουαζιερόπλοια. Με τις κατάλληλες υποδομές και σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, στον χώρο του παλαιού λιμανιού, μπορεί να διεκδικηθεί με αξιώσεις η στάση κρουαζιερόπλοιων, οι επιβάτες των οποίων θα βγαίνουν απευθείας στην καρδιά της πόλης για να την επισκεφθούν, αξιοποιώντας την κομβική θέση της ανάμεσα σε παγκόσμιας εμβέλειας αξιοθέατα, όπως οι Δελφοί, οι Μυκήνες και η Αρχαία Ολυμπία, αλλά και κοντινότερους προορισμούς, όπως τα Καλάβρυτα ή η Ναύπακτος.
Πάτρα πόλη επισκέψιμη

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ – ΧΩΡΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Πολιτιστικές διαδρομές – Ιστορικοί περίπατοι: Προτείνουμε μια ενοποιημένη διαδρομή ιστορικών, αρχαιολογικών και πολιτιστικών χώρων της Πάτρας: “Κάστρο – Παλαιό Δημοτικό Νοσοκομείο – Ρωμαϊκό Ωδείο – Ρωμαϊκό Ιπποδρόμιο”. Αυτά τα ιστορικά μνημεία συντηρούνται, αναβαθμίζονται, αποκαλύπτονται, γίνονται επισκέψιμα και συνδέονται σε έναν περίπατο μεγάλου ιστορικού αλλά και τουριστικού ενδιαφέροντος αναβαθμίζοντας την εικόνα της πόλης και καθιστώντας την ελκυστικό προορισμό. Επιπλέον, προτείνουμε διαδρομές της Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας (π.χ. Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου), με ειδική σήμανση ή διακριτό δάπεδο, και ενδιάμεσες στάσεις σε σημεία ή κτήρια όπου θα αναρτηθούν δίγλωσσες πληροφοριακές πινακίδες για τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν εκεί.
Κλειστό και Ανοιχτό Θέατρο. Η έλλειψη κλειστού και ανοικτού θεάτρου (πέρα από την Ανακαίνιση/Αποκατάσταση του Εργοστασίου Τέχνης) μπορεί να καλυφθεί με δημιουργία αντίστοιχου στο Ρηγανόκαμπο ή αλλού. Προτείνουμε τη δημιουργία Εκθεσιακού-Συνεδριακού Πολυχώρου για την προσέλκυση όχι μόνο εκθέσεων, συμποσίων και εκδηλώσεων, αλλά και συνεδριακού τουρισμού.
Θρησκευτικός Τουρισμός. Ανάδειξη της Πάτρας ως σημαντικό κέντρο θρησκευτικού – προσκυνηματικού τουρισμού με την ανάδειξη, πέραν της εκκλησίας του Αγίου Ανδρέα και των ιστορικών ναών και μονών της περιοχής.
Ανάδειξη των περίπου 15 γνωστών ναυαγίων του Πατραϊκού Κόλπου για την ανάπτυξη του καταδυτικού τουρισμού σε συνεργασία με επιστημονικούς, αθλητικούς και τουριστικούς φορείς με παράλληλη δημιουργία μουσείου εικονικής πραγματικότητας στην Παραλιακή Ζώνη.
ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΠΑΝΑΧΑΪΚΟΥ ΟΡΟΥΣ
Προτείνουμε την ήπια ανάπτυξη και ανάδειξη του Ανατολικού φυσικού ορίου της πόλης, του Παναχαϊκού Όρους με τις παρακάτω ενέργειες:
- διαμόρφωση-συντήρηση πεζοπορικών-ορειβατικών διαδρομών – trekking (όπως το μονοπάτι του Παυσανία) με ειδικές σημάνσεις και σημεία θέασης-ξεκούρασης,
- δημιουργία διαδρομών για ποδήλατο βουνού (mountain biking),
- δημιουργία ελεγχόμενων και οριοθετημένων διαδρομών μηχανοκίνητου αθλητισμού (4X4 και MOTOCROSS).
ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΟΥ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΟΥ
Το Καρναβάλι έχει τόσο μεγάλη ποικιλομορφία στα συστατικά του και τόσα διαφορετικά πεδία ενασχόλησης και φιλοσοφίας, που για να σχεδιαστεί σε επίπεδο οργάνωσης και προγράμματος, πρέπει να ληφθούν υπόψη όλα τα χαρακτηριστικά του, οι σημερινές πτυχές, τα προτερήματα και οι παθογένειες. Λαμβάνονται λοιπόν, ως βασικοί άξονες σχεδιασμού τα εξής:
Πόλη – Πολίτης – Επισκέπτης – Εξωστρέφεια – Πολιτισμός – Παράδοση – Ανάπτυξη και μεταξύ άλλων προτείνουμε:
Διεθνοποίηση του Θεσμού
- Δημιουργία και οργάνωση ετήσιου καλοκαιρινού Καρναβαλικού Φεστιβάλ, με αντιπροσωπείες καρναβαλιών του εξωτερικού και αντίστοιχα αποστολές πατρινών εκπροσώπων σε καρναβαλικά δρώμενα του εξωτερικού.
- Εγγραφή σε Ευρωπαϊκούς Θεσμούς Καρναβαλικών Πόλεων
- Πρόγραμμα εξωστρέφειας και προβολής του θεσμού στο εξωτερικό με σύγχρονα μέσα προβολής και συνεργασίες.
Επαναφορά του Μητροπολιτικού Χαρακτήρα του Πατρινού Καρναβαλιού
Ίδρυση “Δικτύου Ελληνικών Καρναβαλικών Πόλεων”, όπου με την ανταλλαγή ιδεών, θα υπάρξει από κοινού όφελος και ποιοτική εξύψωση της κάθε πόλης και κατ’ επέκταση όλων συλλογικά.
Ενίσχυση του «Ονόματος»
Σχεδιασμός στρατηγικού επικοινωνιακού προγράμματος και δημόσιων σχέσεων με στόχο την αναβάθμιση της προβολής του θεσμού στα σύγχρονα ΜΜΕ, τη δικτύωση με εκθέσεις σε Ελλάδα και Εξωτερικό, την οργανωμένη και έγκαιρη επικοινωνία καρναβαλικής περιόδου για το κοινό, την άρτια εικόνα του θεσμού στα δικά του μέσα προβολής.
Οικονομική ενίσχυση θεσμού – Στόχος η αυτοχρηματοδότηση
- Ανάπτυξη και ανάδειξη της Μονάδας του Καρναβαλικού Εργαστηρίου για εμπορική αξιοποίηση (εποχιακές κατασκευές πόλεων, σκηνικά, ιδιωτικές παραγγελίες, μαζική παραγωγή). Συμμετοχή σε κλαδικές – εμπορικές εκθέσεις.
- Μελέτη και κατασκευή ποιοτικών αναμνηστικών προϊόντων και δημιουργία σημείων πώλησης.
- Εκσυγχρονισμός προγράμματος χορηγικών πακέτων και αναβάθμιση δυνατοτήτων χορηγικής προβολής ώστε να δημιουργηθεί ελκυστικό πεδίο για μεγάλους χορηγούς.
- Αναζήτηση πόρων μέσω χρηματοδοτήσεων Υπουργείου Πολιτισμού και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων
Τουριστική Στόχευση
- Έγκαιρη, μελετημένη, οργανωμένη και δελεαστική προβολή του θεσμού και σχεδιασμός προτάσεων τουριστικών πακέτων για δυναμική είσοδο στην αγορά τουριστικών προορισμών.
- Σχεδιασμός προγράμματος υποδοχής τουριστών (πληροφοριακό υλικό, infokiosks,) και προτάσεις δράσεων για τους επισκέπτες.
- Συνεργασία με τους φορείς της περιφέρειάς μας που σχετίζονται με τον Τουρισμό (ΟΛΠΑ, ΚΤΕΛ, Ένωση Ξενοδόχων, Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων, Γέφυρα, Ολυμπία Οδός, Ιονία Οδός κλπ)
Πάτρα πόλη πράσινη

ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ ΣΥΝΟΙΚΙΩΝ
Ανάπλαση/ πεζοδρομήσεις. Οι πολιτικές πεζοδρόμησης θα συνδυαστούν με την αναβάθμιση/αναζωογόνηση των Συνοικιών της Πάτρας. Για τις λιγότερο κεντρικές συνοικίες όπως Σκαγιοπούλειο, Ζαρουχλέικα, Εγλυκάδα, Αγυιά, Συχαινά κλπ. θα επιλεγούν και σχεδιαστούν οάσεις πρασίνου και χώροι συνάντησης των κατοίκων μέσω της «διεύρυνσης» και ανάπλασης κάποιων βασικών πλατειών με πέριξ πεζοδρομήσεις. Αυτοί οι χώροι θα αποτελέσουν μικρά κέντρα ανάπτυξης εμπορικών δραστηριοτήτων και χώρων αναψυχής.
Τράπεζα γης. Ο Δήμος πρέπει να προχωρήσει γρήγορα σε απαλλοτριώσεις ιδιοκτησιών, οι οποίες έχουν προγραμματιστεί να αγοραστούν για να γίνουν πλατείες με παράλληλο εξορθολογισμό των διανοίξεων, αποζημιώσεων, απαλλοτριώσεων και εξασφαλίσεων κοινόχρηστων χώρων, σε συνεννόηση με τους εκάστοτε ιδιοκτήτες. Το θέμα έχει παγώσει καθώς δεν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια για να αποζημιωθούν όλοι οι ιδιοκτήτες.
Μία πολιτική που εφαρμόζεται με επιτυχία και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, είναι η ανταλλαγή ιδιοκτησιών μέσω του συστήματος “τράπεζα γης”, με την οποία ο Δήμος ανταλλάσσει δικές του ιδιοκτησίες με τις δεσμευμένες ιδιοκτησίες των ιδιωτών.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Σημεία Ανακύκλωσης. Η διαδικτυακή πλατφόρμα προβολής των σημείων ανακύκλωσης όλων των υλικών, συμπεριλαμβανομένων των καμένων λαδιών, των συσκευών, των εν αχρηστεία οικοσκευών, των οικοδομικών υλικών, χόρτων και κλαδιών είναι κομμάτι μιας σύγχρονης και έξυπνης πόλης.
Προστασία πρασίνου. Η υιοθέτηση, η αναβάθμιση και η προστασία των πράσινων σημείων και των δενδροστοιχιών είναι βασική αρχή μας και υλοποιείται με τη συνεργασία των κατοίκων.
Ακάλυπτοι χώροι πολυκατοικιών. Η πόλη πρέπει να αυξήσει θεαματικά το ποσοστό των ελεύθερων χώρων της και μια ενδιαφέρουσα ιδέα είναι η ενοποίηση και η οργανωμένη φύτευση στους ακάλυπτους χώρους των πολυκατοικιών.
ΑΔΕΣΠΟΤΑ
Πρόκειται για ένα ζήτημα δημόσιας υγείας, δείγματος πολιτισμού και απόδοσης αξίας σε κάθε μορφή ζωής. Προτείνουμε:
Καταγραφή. Άμεση καταγραφή, σταθεροποίηση και σταδιακή μείωση του αριθμού των αδέσποτων ζώων μέσω της στείρωσης (ιδιαιτέρως του θηλυκού πληθυσμού) σήμανσης και βέβαια, υιοθεσίας τους με στόχο την ευζωία τους και την εξασφάλιση μόνιμης, ασφαλούς οικογένειας και ιατρικής φροντίδας.
Καταφύγιο αδέσποτων. Απαραίτητη κρίνεται η δημιουργία ενός σύγχρονου δημοτικού καταφυγίου αδέσποτων και η στελέχωσή του, τόσο με το κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, όσο και με εθελοντές.
Ενεργοποίηση και Συνεργασία. Εξασφαλίζουμε τη συμβολή των κτηνιάτρων της περιοχής μας για την καθοδήγηση των ιδιοκτητών ζώων, ώστε να αποκτήσουν ηλεκτρονική ταυτότητα όλα τα δεσποζόμενα ζώα.
Σχολική Εκπαίδευση. Υποστήριξη υλικού σχολικής εκπαίδευσης, για την ευαισθητοποίηση των μαθητών.
Πάτρα πόλη για τους πολίτες

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η καταπολέμηση της ακραίας φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού αποτελεί βασική προτεραιότητα του “σπιράλ”. Απαιτείται συνολικός σχεδιασμός με στόχο την κοινωνική επανένταξη, όχι μόνο με μικροπαροχές και επιδοματική πολιτική που ενώ ανακουφίζουν προσωρινά, τελικά διαιωνίζουν την υποτίμηση και την αδυναμία των ευάλωτων συμπολιτών μας, καθιστώντας τους εξαρτώμενους. Επιδίωξή μας η προώθηση της κοινωνικής αλληλεγγύης με τα ακόλουθα εργαλεία:
- Δημιουργία Συντονιστικού Οργάνου δικτύωσης και λειτουργίας δημοτικών κοινωνικών υπηρεσιών, εθελοντών και ΜΚΟ για την καλύτερη παροχή υπηρεσιών προς τις ευάλωτες ομάδες συμπολιτών μας και την αποφυγή επικαλύψεων αρμοδιοτήτων. Επικροτούμε τις φιλανθρωπικές δράσεις επιδιώκοντας τη συνεργασία και τη στήριξη όσων τις ασκούν παραδοσιακά και με επιτυχία.
- Στήριξη των υπαρχουσών δομών, όπως το κοινωνικό παντοπωλείο, το κοινωνικό φροντιστήριο, τη «βοήθεια στο σπίτι» και ενίσχυση της προστασίας σε κακοποιημένες γυναίκες και παιδιά, ηλικιωμένα άτομα, καθώς και σε ΑΜΕΑ.
- Ενίσχυση προγραμμάτων για παιδιά προσχολικής ηλικίας: Το σημαντικό δίκτυο των παιδικών σταθμών του Δήμου χρειάζεται γρήγορη επέκταση, ώστε να καλύψει το σύνολο των οικογενειών που το έχουν ανάγκη, ενώ προτείνεται και η δημιουργία ενός τουλάχιστον παιδικού σταθμού ολιγόωρης φύλαξης παιδιών, που θα λειτουργεί πρωί-απόγευμα.
- Θεσμός Συμβούλου του δημότη με λειτουργία τηλεφώνου καταγγελιών με καταγραφή παραπόνων, ενημέρωση κοινού και αντίστοιχη παραπομπή στο αρμόδιο τμήμα.
- Πλατφόρμα Κοινωνικής Αλληλεγγύης στο πλαίσιο της έξυπνης πόλης, ώστε να μπορεί ο πολίτης να κατευθυνθεί ή να κατευθύνει όποιον/α έχει ανάγκη.
- Streetwork: Καταγραφή και συμβουλευτική κατεύθυνση σε άστεγους, χρήστες, επαίτες, μετακινούμενο πληθυσμό.
- Μόνιμο Υπνωτήριο: καλύπτει άστεγους και άστεγες, καθώς και μετακινούμενο πληθυσμό. Στόχος είναι η παροχή υπηρεσιών διανυκτέρευσης, η ατομική φροντίδα και υγιεινή.
- Κέντρο ημερήσιας φροντίδας και στήριξης αστέγων-μετακινούμενων πληθυσμών με καταγραφή, σίτιση, μαθήματα από εθελοντές σε παιδιά (και ενήλικες) μετανάστες και ρομά και δράσεις κοινωνικής ένταξης.
- Εφαρμογή οδηγίας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) για εγκατάσταση σε κεντρικά σημεία της πόλης αυτόματων εξωτερικών απινιδωτών με εκπαίδευση δημοτών για τη σωστή και άμεση χρήση τους.
- Κοινωνική Επιχειρηματικότητα με τη δημιουργία (μέσω εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων) κοινωνικών επιχειρήσεων και κοινωνικών συνεταιρισμών, όπου θα εργάζονται άτομα κοινωνικά ευάλωτων ομάδων.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Αρκετές γειτονιές της Πάτρας σήμερα είναι εγκαταλελειμμένες στην τύχη τους με συχνή εκδήλωση παραβατικών συμπεριφορών, έχοντας ως αποτέλεσμα την υποβάθμισή τους. Στόχος του “σπιράλ” είναι η ενεργοποίηση της Δημοτικής Αστυνομίας και η συνεργασία της με τις αρμόδιες αρχές (όπως η Ελληνική Αστυνομία) με έμφαση στις περιπολίες.
ΣΧΟΛΕΙΑ
Έλεγχος στατικότητας. Ο Δήμος σήμερα φέρει την ευθύνη για τη συντήρηση και τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η υποχρέωση αυτή ασκείται σε συνθήκες υποχρηματοδότησης, αλλά σε κάθε περίπτωση πρέπει να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα ελέγχου στατικότητας όλων των σχολικών μονάδων.
Δια βίου μάθηση. Παράλληλα πρέπει να εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες για την ανάπτυξη προγραμμάτων δια βίου μάθησης, ενώ επίσης οι αύλειοι χώροι των σχολείων να παραμένουν σε χρήση από τους δημότες κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών, ως ελεύθεροι χώροι και χώροι αναψυχής.
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
Αθλητισμός. Παρότι δεν ανήκουν στην άμεση αρμοδιότητα του Δήμου, οι ιστορικές και επιτυχημένες ομάδες της πόλης, είναι οι πρεσβευτές της Πάτρας σε όλη τη χώρα αλλά και στο εξωτερικό. Από τη σκοπιά αυτή, ο Δήμος ενδιαφέρεται ώστε να έχει η Πάτρα εκπροσώπηση στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο αλλά και ευρωπαϊκή παρουσία σε όλα τα αθλήματα, παρέχοντας στο βαθμό που του αναλογεί την υποστήριξη μέσω των υπαρχουσών δομών του και τη λήψη αποφάσεων που συχνά δεν έχουν κόστος, ξεπερνώντας γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.
Αθλητικός Τουρισμός/ Sports Events. Ο Δήμος ανασυγκροτεί τις αθλητικές του υποδομές, προωθεί τη συνεργασία με το ΠΕΑΚ και αναζητεί τρόπους για την προσέλκυση στην Πάτρα μεγάλων αθλητικών γεγονότων σε όλα τα αθλήματα.
Ο Δήμος μπορεί να προχωρήσει στη διοργάνωση και την ουσιαστική στήριξη μεγάλων ετήσιων αθλητικών διοργανώσεων που αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής όπως:
- ο κολυμβητικός διάπλους Ρίου-Αντιρρίου
- διάφορες ποδηλατικές αναβάσεις στους ορεινούς όγκους πέριξ της πόλης
- αγώνες αλεξιπτώτου πλαγιάς στον Ομπλό, Παναχαϊκό και στην ευρύτερη περιοχή
- αγώνες kite-surf
Οι παραπάνω διοργανώσεις μπορούν να μετατραπούν σε πανελλήνια και διεθνή αθλητικά γεγονότα, με πολλαπλά οφέλη.
Τέλος, προτείνεται η δημιουργία μόνιμου χώρου προπόνησης και άθλησης των νέων της πόλης μας που ασχολούνται με το skate, το οποίο αποτελεί πλέον και ολυμπιακό αγώνισμα.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Δήμος Πατρέων αποτελεί τον σημαντικότερο παραγωγό πολιτιστικών δράσεων στην πόλη, με τις πολλές και αξιόλογες δομές που διαθέτει.
Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας, η Δραματική Σχολή, το Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας, η Δημοτική Πινακοθήκη, η Δημοτική Βιβλιοθήκη, το Δημοτικό Ωδείο, η Ορχήστρα Νυχτών Εγχόρδων, τα Μουσικά Σύνολα, το Χορευτικό, το Εικαστικό Εργαστήρι συνθέτουν με τις δράσεις τους ένα πλούσιο πολιτιστικό πρόγραμμα σε ευρεία κλίμακα, εντός και εκτός της πόλης.
Ταυτόχρονα η Πάτρα έχει πλούσια πολιτιστική παραγωγή σε όλες τις μορφές τέχνης σε επαγγελματικό αλλά και ερασιτεχνικό επίπεδο, προϊόν ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Διαθέτει θεατρικά σχήματα, σχολές χορού, εικαστικούς δημιουργούς, μουσικά σύνολα, χορωδίες, ωδεία, συγγραφείς, φωτογράφους, κινηματογραφιστές, graffiti και street artists κ.α.
Δεκάδες συλλογικότητες που προάγουν τον Πολιτισμό και συμμετέχουν στη διάσωση και ανάδειξη της Πολιτιστικής κληρονομιάς δημιουργούν κυψέλες παραγωγής τοπικής ταυτότητας και κουλτούρας ενώ χώροι του Υπουργείου Πολιτισμού, τόποι Χριστιανικής λατρείας και χώροι με ιστορικές μνήμες συμπληρώνουν μια ελκυστική πρόταση για κάθε πολίτη.
Νέο Μοντέλο Διαχείρισης. Το σύνολο των πολιτιστικών θεσμών του Δήμου υποφέρει από υποχρηματοδότηση. Κυρίως όμως υποφέρει από τη διαχρονική απουσία μιας σαφούς και συγκροτημένης πολιτιστικής πολιτικής, από συνέπεια και συνέχεια.
Η επόμενη δημοτική αρχή πρέπει να αποφασίσει μια μακρόπνοη πολιτιστική πολιτική, σε συνεργασία με επιτυχημένους τοπικούς πολιτιστικούς φορείς που διαθέτει η πόλη, αλλά και τους τοπικούς δημιουργούς, προκειμένου ο Δήμος και η Πάτρα να αποκτήσουν σαφείς και μετρήσιμους πολιτιστικούς στόχους.
Ο σχεδιασμός πολιτιστικών ενεργειών με διεθνή εμβέλεια διατηρώντας μικρό κόστος είναι μία κατεύθυνση που μας εμπνέει, και έχουμε απτά παραδείγματα εφαρμογής τους στο παρελθόν.
Ο Δήμος θα πρέπει να αποκτήσει, εκτός από το Καρναβαλικό Μουσείο και άλλα Θεματικά Μουσεία καθώς και σύγχρονους εκθεσιακούς χώρους για να φιλοξενεί εκθέσεις.
Φεστιβάλ/Συνέδρια. Καλλιτεχνικοί τομείς για τους οποίους ήδη υπάρχει εμπειρία και παράδοση, μπορούν να πλαισιωθούν από συνέδρια, φεστιβάλ, συμπόσια κλπ..
Συνεργασία Δήμου και Καρναβαλιστών. Το Πατρινό Καρναβάλι, με την ιστορική διαδρομή 190 ετών, είναι ο μεγαλύτερος θεσμός της κοινωνίας της Πάτρας. Δημιουργείται τόσο από την έκφραση και την πρωτοβουλία των ίδιων των πολιτών όσο από τις οργανωτικές δομές του Δήμου.
«ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ»
- Διοργάνωση σεμιναρίων/ημερίδων σε σχολικές κοινότητες από αρμόδιες μονάδες και φορείς, όπου θα πραγματεύονται η ιστορία και η κουλτούρα του πατρινού καρναβαλιού, το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού και οι τρόποι κατάρτισης πάνω σε καλλιτεχνικές κατασκευές.
- Παιδαγωγικό διαδραστικό πρόγραμμα καρναβαλικού εργαστηρίου – Επισκέψεις σχολείων
- Συντονισμός και υλοποίηση επιμορφωτικών σεμιναρίων, προγραμμάτων ή σχολών που αφορούν στον σχεδιασμό, την τεχνογνωσία και την κατασκευή καρναβαλικών αρμάτων, καρναβαλικών κατασκευών και λοιπών καλλιτεχνικών δημιουργιών, ώστε να στελεχωθεί το καρναβαλικό εργαστήρι με νέο παραγωγικό ανθρώπινο δυναμικό.
ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ
- Υποστήριξη των καρναβαλικών πληρωμάτων στις κατασκευαστικές τους ανάγκες (υλικά, υποδομή, χώρος) και παράλληλη ενθάρρυνση αυτών για συνεργασία στην κατάθεση ιδεών που θα αφορά στη συλλογική συμμετοχή σε δράσεις που θα προάγουν την εξωστρέφεια του Πατρινού Καρναβαλιού.
- Παρότρυνση κι ενθάρρυνση των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων των τοπικών σχολικών συγκροτημάτων για δημιουργία καρναβαλικών πληρωμάτων με συμμετοχή στον Κρυμμένο Θησαυρό και τις Καρναβαλικές Παρελάσεις.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΩΝ
- Διαρκής επικοινωνία και γόνιμη συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της πόλης, προκειμένου να καταρτιστεί ένα ενιαίο στρατηγικό σχέδιο για την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών τους, στην κορύφωση της καρναβαλικής περιόδου
- Συνεχής συνεργασία και δημιουργικός διάλογος με τους εκπροσώπους πολιτιστικών φορέων, εκπροσώπους πληρωμάτων, παλιούς και νέους καρναβαλιστές, εθελοντές και λοιπούς εμπλεκόμενους.
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
- Υποστήριξη στις σχεδιαστικές, οργανωτικές και λειτουργικές ανάγκες του «Καρναβαλικού Μουσείου» που έχει σχεδιαστεί να πραγματοποιηθεί στα Παλαιά Σφαγεία Πατρών. Ανάδειξη αυτού προς όφελος της πόλης και του θεσμού, με στόχο και την προσέλκυση τουριστών.
- Υποστήριξη και ενίσχυση των δράσεων συλλόγων και πληρωμάτων
- Αναβάθμιση προγράμματος Παιδικού Καρναβαλιού
- Ένταξη καρναβαλικών δράσεων πολιτιστικών πρωτοβουλιών στο πρόγραμμα του θεσμού.